Lezení

Fotky

Napiš mi

VÍTEJ  *  Vstoupil jsi v 05:50  *  Před tebou tu už bylo 225626 lidí  *  Optimalizováno pro IE6 800/600

Slovensko

Walliské alpy

Monte Rosa 2002

Glockner Gruppe - Gramul - únor 2004

Vyjíždíme z Brna ve složení já, Ivor, Jura, Peťan v pátek o půl paté. Jako cíl jsme si zvolili hřeben Studlgrat na Gross Glockner. V létě se jedná o trojkové lezení po 900 metrů dlouhém hřebeni. V zimě by to mohlo být o něco zajímavější. Mám půjčenou dodávku, tak kvůli spotřebě jedeme maximálně 110. Projíždíme Wídeň, dále Gratz, Klagefurt, Spital, Lienz a asi o půl jedné dojíždíme na parkoviště Lucknerhaus. Je krásná noc, měsíc pořádně svítí a v dáli je vidět celý Gross Glockner. Zklamalo nás, že parkoviště je narvané. Parkuje tu asi 30 aut. Něco pojíme, Peťan s konstatováním že v Pátek nebude na suchu vytahuje pivo. Hodně ho mrzí že nevzal i vodní dýmku. Po chvíli jdem spát. Já s Peťanem spíme venku, Jura s Ivorem si ustýlaj vzadu v autě. Celou noc nás budí kolem projíždějící skialpinisté. Dělají kravál, svítí na nás a odjíždí v autech. Ráno, k mému údivu, zůstaly na parkovišti jen 3 auta. Tak přeci jen tam nebude tak narváno. Snídáme a vyrážíme. Jsem poprvé na skialpech, tak se dost trápim. Do tempa jsem se dostal až odpoledne. Mám půjčené boty, které dost tlačí. Kluci na mě čekají, tak se nemusím stresovat. Jdeme kolem Lucknerhutte údolím přes pěkné stoupání. Dále cesta uhýbá mírně vlevo kotlem až k chatě Studlhutte. Tam docházíme něco po poledni. Dáváme oběd, nabíráme vodu, která malým pramínkem stéká okapem a prohlížíme si bivakovací chatku. Je ještě dost času, tak se vydáváme omrknout nástup. Jdeme prudkým výšvihem a kousek po ledovci. Celý den bylo krásné počasí, ale teď se začíná rapidně kazit. Okolní vrcholy zahalují mraky. S Ivorem sjíždíme z ledovce vlevo prudkým firnovým svahem. Je to úplná paráda. Ivor ale v první části padá a z mého pohledu jede mezi šutry. Někde se tam zastavuje, ale je to příliš vysoko, takže na něj nevidím. Za chvíli se zvedá, jakože je vše v pohodě, tak sjíždíme k chatě. Před chatou zjišťujeme, že mu praskal patka na vázání. Jdem do chatky a vaříme večeři. Venku se počasí dočista zkazilo, fouká hodně silný vítr. V chatce nejdou zavřít vstupní dveře, tak to tam pěkně profukuje. Jdem spát asi v sedm. V podkroví je noclehárna se 14 madracemi, deky, polštáře, prostě dobrý komfort. Nastavujem budík na druhou, kdyby se náhodou počasí umoudřilo a jdem spát. Některé poryvy s chatkou trochu cukají.
       Budíme se ve dvě, ale počasí se nezlepšilo. Vaříme čaj a trochu zklamaně jdem spát. Studlgrat už určitě nestihnem a kdo ví jak v takovém počasí budeme sestupovat.
       Ráno se budíme kolem sedmé a nestačíme se divit. Na obloze není ani mráček, je parádní viditelnost a všechny okolní vrcholky jsou od slunce růžovooranžově zbarveny. Z průvodce si pamatuji nějakou tůru na vedlejší vrchol, domnívám se že Romantichekopf asi 3500 m.n.m. Posnídáme a vyrážíme. Před chatou zjišťuji, že mi z nějakého nepochopitelného důvodu přes noc praskly patky vázání na obou lyžích. Jde na nich ještě jít, tak vyrážíme opět stoupákem na ledovec. Navazujem se a stoupáme po ledovci do sedla, které je před námi. Vlevo od něj je nějaký vrchol. Docházíme k sedlu, sundáváme lyže, kluci mačky a jdeme po suťovém hřebeni vzhůru. Je to spíš chodecký terén. Na vrcholu pěkně fučí, ale je tam krásný rozhled. Je parádně vidět rozervaný konec ledovce přepadající přes skálu. Sestupujem a vydáváme se na cestu zpět. Navázaní sjíždíme po ledovci, což je pěkný opruz a poté strmým svahem k chatě. Chvíli čekám na kluky. Nemají lyže, tak jim sestup trvá déle. Vaříme si čaj, vločky a vydáváme se na cestu k autu. Počasí se opět zhoršilo, začíná pořádně foukat a trochu sněžit. Na lyžích to jde docela dobře, svah je většinou firnový. Čekám na kluky, s Ivorem fotíme ledopád v kotli, sjíždíme k Luknerhutte, poté již z části po zledovatělé cestě k autu. Dole se díváme na cože jsme to vlastně vylezli. Mapu jsme totiž zapomněli v autě. Z Romantichekopf se vyklubal Romariswand a nevylezli jsme na něj, ale na 3271 m.n.m. vysoký Gramul. Ohříváme zmrzlou sodovku a vyjíždíme směr Brno.
Jen takový zajímavý pokus. Zkuste se podívat :-)