Lezení

Fotky

Napiš mi

VÍTEJ  *  Vstoupil jsi v 23:01  *  Před tebou tu už bylo 192506 lidí  *  Optimalizováno pro IE6 800/600

Slovensko

Walliské alpy

Monte Rosa 2002

Značené cesty v Tatrách - 08 / 1998

Vyjíždíme z Brna asi ve 23 hodin rychlíkem Petrov, který jezdí každý den na trase Brno - Košice. Jedu já a má sestřenka Barča. Jedem na pár dnů pochodit do Tater. Máme koupený lehátka, tak si hned po nástupu do vlaku jdeme lehnout. Vyhráli jsme kupé s oknem který nejde zavřít. Celou cestu klepem kosu. Probouzíme se asi kolem páté ráno. Sledujem typické mlhy a zataženou oblohu před Popradem. Projíždíme Štrbou a za chvíli vystupujem v Popradu. Kupujem jízdenky a nastupujem na vláček do Tatranské Lomnice. Vystupujem u kempu Tatranec, kde budeme pár dní pobývat. Stavíme stan, platíme nějakej ten poplatek (asi 120Sk na člověka). Je něco kolem osmé, sluníčko trochu vykukuje, tak hned vyrážíme na dnešní tůrku.
        Chceme vyjít kolem lanovky z Tatranské Lomnice na Skalnaté pleso, odtud kolem Velké Svišťovky k Zelenému plesu a dolinou Bielej Kežmarskej vody na Tatranské Matliare a zpět do Lomnice a do kempu. Cesta pod lanovkou je nezáživný stoupák. Člověk během chvilky nastoupá asi 700 výškových metrů. Před Skalnatým plesem z mlhy vylízá Lomničák. Vypadá mezi klečí nádherně. Pokračujem dál po pěšince která se klikatí po suťovém svahu z obrovských kamenů. Výhled začíná být vynikající. Dorážíme pod Velkou Svišťovku a otevírá se nám nádherný výhled na skalami obklopenou dolinu s nádherně zelenými plesy. Scházíme dolů, předbíháme staříky na řetězech a za chvíli si mácháme nohy v Čiernom plese. Je tu opravdu krásně. Čas nás ale tlačí tak pokračujeme dolů dolinami směrem na Tatranské Matliare. Závěrečný úsek ke kempu po asfaltu je opravdu nepříjemný. Dáváme teplou sprchu, co může být lepšího. Teď ale začíná sranda. S sebou máme starý vařič na tekutý líh. Jsem zvědavý jak se na něm bude vařit. K mému překvapení se na něm vaří výborně. A taky docela rychle. Problém je v tom že nejde zhasnout. Ale i to se za chvíli zdaří. Pojíme a jdeme spát. Zítra nás čeká další pěkný výšlap.
        Na dnešek jsme si naplánovali přechod přes Priečne sedlo. Vyrážíme brzo ráno z Tatranské Lesné. Pěknou lesní cestou se dostáváme až ke Studenovodským vodopádům. Jsou fakt super. Pokračujeme dál a na louce narážíme na Rainerovu chatu. Je v ní udělané muzeum šerpů. Obdivujem kolik toho unesou. Tuším že nějaký rekord je tam vynáška asi 220kg. Odbočujem k Zamkovského chatě, kolem Obrovského vodopádu. Potom dál nádhernou Malou Studenou dolinou a docela dobrým stoupákem k Téryho chatě. Začalo docela dost pršet, tak jdeme na čaj. Jo, čaje tady maj fakt výborný. Kolem Pěti Spišských ples pokračujem k Priečnemu sedlu. Do sedla vede zajištěná cesta. Je na ní fronta tak na půl hodiny. Oblízám řetězy po skále a pak musím nahoře čekat na Barču. Klepu kosu a poslouchám lidi okolo. Borec tam vykládá jedné holce, kterou má k sobě navázanou na uzlovačce, jakože když udělá chybnej krok tak sou oba mrtví a podobně ju motivuje. Dále jdeme po suti kolem Sivého a Starolesianskeho plesa na Zbojandu. Je nově vyhořelá a místo ní tu stojí malá chatička. Dáváme zase čaj a scházíme Velkou Studenou dolinou zpět k Reinerově chatě. Ty doliny sou tady fakt nádherný. Od Rainerovy chaty jdeme k Bilíkově chatě a pak po asfaltce z Hrebienku kolem pozemní lanovky. Večer vaříme a valíme spát.
        Na dnešek máme v plánu výšlap na Rysy. Vyjíždíme dřív a jsme docela rádi. Jedeme totiž vláčkem. Krom toho že se musí asi třikrát přesedat se ještě na jednotlivé spoje čeká tak 20min. Litujeme že jsme nejeli autobusem. Nakonec se přece dostáváme do Štrbského Plesa. Je docela hezky, Štrbské pleso není nikde vidět, tak valíme po pěkné cestě Mengusovskou dolinou k Chatě na Popradskom plese. Zase začíná pršet, tak jdeme na čaj. Z okna sledujem nějakou skupinu co v tom dešti stoupá po klikaté Magistrále nad plesem. Je nám jich docela líto když si tu v teple popíjíme čaj. Po půlhodince přestalo pršet a my se kousek vracíme na modrou značku. Pak už pokračujeme dál Mengusovskou dolinou. Když se výjde z lesa, tak vede cesta nádhernou dolinou s potůčkem. Leží v ní obrovské šutráky. Cestou občas narazíme na šerpu který supí s vynáškou na Chatu pod Rysmi. Po chvíli se odbočí na východ klikatým stoupákem k Žabím plesům. Pleso je nádherné a je kousek od cesty. Uprostřed něj je malá skalka trčící z vody. Mám chuť se ke skalce přebrodit a vylézt si na ni. Když se ale k plesu dostanu po balvanovém poli, zjišťuji že je tak dva metry hluboké. Vzdálenosti tady klamou úplně extrémně. Barča mě u tohoto plesa vyfotila (viz. čtvrtá fotka dole). Dále pokračujeme po řetězech a dalším brutálním stoupákem až k chatě pod Rysmi. Je to asi nejnádhernější chatička v Tatrách. Nezdržujeme se a pokračujeme do sedla a poté po skále až na vrchol. Počasí je docela hezké a výhled nádherný. Chvíli zůstáváme a pak už spěcháme do chaty na čaj. Je opět vynikající, bilinkový. Vnitřek chatičky je úžasně útulný. Přesto však musíme zpět tou samou cestou do Štrbského Plesa. Vláčkem se vracíme do Tatranské Lomnice a pak už pěšky do kempu. Přijíždíme po osmé hodině. Jsme docela překvapení když neteče teplá voda, za kterou tu cálujeme 12Sk. Koupu se ve studené, vaříme a jdeme spát.
        Na dnešek máme v plánu buďto výstup na Kriváň, nebo přechod Prielomu. Bohužel když se vzbudíme tak prší, nahoře sněží. Čekáme jestli se počasí neumoudří, ale ono ne. Berem pláštěnky a jdeme se projít do Tatranské Lomnice. Prohlížíme nástěnky a najdeme Tatranské muzeum. Jdeme se podívat dovnitř, je fakt hezký. Plno vycpaných zvířat, medvědů, kamzíků... Taky začátky lezení v Tatrách jsou zajímavé. Ukázky dobové výstroje... Trávíme tu dopoledne a vracíme se do kempu. Vaříme a počasí se začíná umoudřovat. Už i svítí sluníčko a je teplo. Tatry vylezly z mlhy jako nikdy. Předpověď je ale špatná, tak balíme. Odpoledne trávíme flákáním, poleháváním, hrajem línej tenis a je nám fajn. Po desáté jdeme do hospůdky v Tatranské Lomnici a pak na vlak do Popradu. Bylo to super, ale vracíme se zpátky do Brna.
Jen takový zajímavý pokus. Zkuste se podívat :-)